Ustalanie celów

Efektywne ustalanie celów – podstawowe informacje

W świecie sportu posiadanie jasno określonych dążeń jest bardzo ważne. Łatwo stracić cel z pola widzenia i zejść z właściwej ścieżki. Na szczęście określenie celu nie jest trudne. Wystarczy kartka, ołówek i chwila wolnego czasu. Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady prawidłowego wyznaczania celów, które pomogą ci osiągnąć sukces.

PO PIERWSZE: ZAPISUJ SWOJE CELE

Podobno mniej niż 3 procent ludzi na świecie zapisuje swoje cele. Aby zapanować nad chaosem, który rządzi naszym życiem, musimy posiadać jasno określone cele i zamiary. Tylko w takiej sytuacji będziemy w stanie działać skutecznie i efektywnie. Wyraźnie określone cele pozwolą nam na możliwie szybką realizację założeń i dążeń. Wykonywanie zadań bez wyznaczonych celów jest jak strzelanie do tarczy.. bez tarczy!

Okazuje się, że zapisywanie celów i ich częste przepisywanie nie pozostaje bez wpływu na nasze życie. Według pewnych badań dotyczących zwyczajów bogatych i biednych ludzi, 67% bogatych zapisuje swoje cele. Dla odmiany w grupie biednych robi to 17%. Badania pokazują także, że 81% bogatych osób sporządza codzienny plan zadań. W grupie biednych robi to tylko 9%. Wnioski nasuwają się same. Zapisywanie celów nie uczyni cię bogatym, tak samo jak nie uczyni cię szczuplejszym lub bardziej umięśnionym, ale jest to z pewnością skuteczne narzędzie, które pozwoli ci skoncentrować wysiłki na właściwych działaniach. Niezapisany cel to tylko marzenie. Pamiętaj o tym.

PO DRUGIE: DLACZEGO TEGO CHCESZ

Załóżmy, że powyższym punktem zachęciłem cię do zapisania swojego celu. Zastanów się teraz dlaczego akurat ten cel chcesz zrealizować? Jak urzeczywistnienie go wpłynie na twoje życie? Być może trenujesz dla zdrowia? Posiadanie pozytywnego celu oraz świadomość korzyści z jego osiągnięcia jest punktem wyjścia na drodze do sukcesu.

PO TRZECIE: BĄDŹ REALISTĄ

Staraj się rozłożyć swój główny cel na szereg mniejszych. Posiadanie mniejszych celów krótkoterminowych wpływa pozytywnie na naszą motywację. Zbyt wygórowane cele mogą być przyczyną frustracji. Bardzo ważne jest, aby znać swoje możliwości i wyznaczać sobie osiągalne cele. Pewne założenia wymagają określonej ilości czasu do ich realizacji. Przykładowo, budowanie masy mięśniowej jest procesem bardzo powolnym. Z kolei optymalne tempo utraty tkanki tłuszczowej wynosi 0,5-1kg tygodniowo.

PO CZWARTE: NIE BÓJ SIĘ POPEŁNIAĆ BŁĘDÓW

Nie staraj się od początku wszystkiego robić idealnie. Wprowadzaj zmiany stopniowo. Wieloletnie złe nawyki żywieniowe, tkwią tak głęboko w nas, że ich przebudowa wymaga czasu. Tylko zmiana trybu życia, pozwoli ci osiągnąć naprawdę zdumiewające rezultaty. Albert Einstein podobno powiedział kiedyś – Nie oczekuj lepszych rezultatów, jeśli wciąż robisz to samo. Zmiana jest konieczna. Dlatego już teraz podejmij decyzję, że od dziś codziennie będziesz robić choćby jeden mały krok, który przybliży cię spełnienia twojego celu.

PO PIĄTE: BĄDŹ KONSEKWENTNY

Realizując swój cel bądź konsekwentny i trzymaj się ustalonego planu. Każdy z nas ma lepsze i gorsze dni. Nie zawsze idąc na trening mamy mnóstwo energii i zapału. Być może odczujesz, że twój plan treningowy nie działa jak należy. Być może efekty nie będą tak szybkie jak się spodziewałeś. W takich momentach jesteśmy najsłabsi. Nie szukaj wymówek i nie oszukuj samego siebie. W ostatecznym rozrachunku liczy się to, czy plan został wykonany.

Dodaj komentarz